Clubhouse

Wat is Clubhouse?

Home Clubhouse Wat is Clubhouse?

De kans is groot dat je wel eens van Clubhouse hebt gehoord, aangezien het de laatste dagen veelvuldig in het nieuws is geweest. Vooral na de aankondiging van Elon Musk is de populariteit van de app geëxplodeerd. Toch zien we dat er nog altijd een hoop onduidelijkheid bestaat over wat Clubhouse precies is en hoe het eigenlijk werkt. Om je wat beter op weg te helpen hebben we de belangrijkste informatie voor je op een rijtje gezet.

Wat is Clubhouse eigenlijk?

Goed, laten we maar eens beginnen bij het begin. Wat is Clubhouse eigenlijk? Clubhouse is een audio chatapp only.  Clubhouse is aan te merken als een speciale social media-app waar mensen in “kamers” van gedachten wisselen over vooraf bepaalde onderwerpen of over wat ze maar bezighoudt. In tegenstelling tot een Zoom meeting gebruik je bij Clubhouse alleen je stem. Je ziet dan als het ware ook niet wie er aan het woord is.

De soorten kamers zijn in feite eindeloos. Nu is het wel zodat de populairste kamers vaak bestaan uit een handjevol mensen die een presentatie geven voor een stille menigte. Dit is niet zo raar, je zit er namelijk niet op te wachten dat iedereen door elkaar heen aan het schreeuwen is. Je kunt in veel opzichten Clubhouse vergelijken als een soort verzameling van kleine TED talkshows.

wat is clubhouse

Hoe kan je Clubhouse gebruiken?

Momenteel is Clubhouse alleen beschikbaar als iOS-app. De kamers zijn dan ook (nog) niet toegankelijk via Android-apparaten of via het internet. Op dit moment is Clubhouse alleen te gebruiken voor genodigden. Dit betekent dat je een bestaande gebruiker moet kennen om de app te kunnen gebruiken. En bestaande gebruikers moeten de app toegang geven tot hun volledige iOS-contactenlijst om uitnodigingen te versturen.

In tegenstelling tot Twitter of een Facebook-groep, zijn Clubhouse-ruimtes niet volledig vrij toegankelijk. Het zijn meer conferentiegesprekken, met een vaste groep mensen die optreden als moderators op een virtueel podium. De moderators kunnen een beroep doen op leden van het publiek die willen deelnemen.

Mocht je het leuk vinden om te discussiëren of om bepaalde onderwerpen te bespreken met anderen dan is Clubhouse zeker een app om te proberen. Het zal niet lang duren voordat het ook voor andere gebruikers beschikbaar zal zijn. Tot die tijd is Clubhouse alleen beschikbaar voor een select groepje mensen.

Wie zijn er actief op Clubhouse?

Behalve enkele bekende celebrities zijn er vooral gewone mensen actief op Clubhouse. Als je actief bent op een bepaald gebied, zoals gezonde recepten of cryptocurrency, dan zit je op Clubhouse goed.

Clubhouse concurrentie

Twitter en Facebook zijn al bezig om een concurrent te bouwen. Twitter is al met Spaces bezig sinds oktober 2020 en staat op het punt om deze nieuwe feature te releasen voor het grote publiek. Facebook daarin tegen is pas sinds vorige week begonnen met het ontwikkelen van een concurrent volgens bronnen binnen The New York Times.

Hoe krijg jij een Clubhouse invite?

Het gemakkelijkste is als je iemand kent die het al gebruikt. Zodra je de app geïnstalleerd hebt en je adresboek hebt gedeeld, zien reeds actieve gebruikers dat je de app al hebt geïnstalleerd en kunnen ze je een invite sturen. Zodra je de app geïnstalleerd hebt, kun je je ook aanmelden voor de wachtlijst.

Je kunt ook altijd de website van Clubhouse ze in de gaten houden om te kijken of ze het invite-only systeem al opgeheven hebben. De makers hebben aangegeven dat ze later in 2021 de app willen openstellen voor iedereen. Maar dat kan ook wezen dat ze dat pas in december doen, dat gebeurd vaker bij zulke jonge bedrijven die de hype met schaarste willen oprekken.

Heb jij een invite over? Of ben je op zoek naar een invite? Laat het weten via de comments onder dit bericht, zo kunnen bezoekers elkaar helpen!

About the Author

Tomas van der Laan

Thomas heeft een scherpe blik op de nieuwste trends en ontwikkelingen op het gebied van social media en daarmee Thomas zich in korte tijd gevestigd als een autoriteit binnen zijn vakgebied.

Tomas van der Laan

Thomas heeft een scherpe blik op de nieuwste trends en ontwikkelingen op het gebied van social media en daarmee Thomas zich in korte tijd gevestigd als een autoriteit binnen zijn vakgebied.

Andere Clubhouse artikelen