Als je gaat starten als ondernemer dan moet er heel veel worden geregeld. Een auto van de zaak, een kantoor of werkplaats als je niet vanuit huis werkt. En natuurlijk de online marketing om ervoor te zorgen dat je klanten je weten te vinden. Naast mond tot mond reclame is vandaag de dag bekendheid via internet voor ondernemers heel belangrijk. Mensen zoeken in de eerste plaats online naar een bedrijf of dienst. Jouw doelgroep moet jouw bedrijf goed kunnen vinden.
Hulp van een deskundige inschakelen
Ga niet zomaar lukraak dingen doen als het om online marketing gaat. Je kunt bijvoorbeeld een online marketing bureau Rotterdam inschakelen. Zij kunnen je advies geven welke marketing tools voor jouw bedrijf nuttig zijn. Daarvoor wordt vaak eerst een profiel gemaakt. Wat voor bedrijf heb je? Waar komen je klanten vandaan? Een kapper heeft vaak alleen klanten uit de eigen plaats of wijk. Een timmerman kan ook klussen in omliggende plaatsen hebben. Een webwinkel met kussens, spreien en dekens van natuurlijke materialen verkoopt zijn spullen door heel Nederland en wellicht ook daarbuiten.
Houd je budget in de gaten
Sommige marketing bureaus overdonderen je als startende ondernemer met wilde plannen om jouw bedrijf eens even goed ‘in de markt te gaan zetten’. Als je even tekent bij het kruisje dan komt het helemaal goed. De kosten? “Oh die betaalt u per maand meneer, dat hoeft niet in één keer”. U krijgt daar een factuurtje voor. Maar hoe hoog dat ‘factuurtje’ wordt dat is iedere maand weer een verrassing. Of de marketing resultaat heeft, is ook lang niet altijd duidelijk. Spreek dus in ieder geval een plafond af en maak duidelijke afspraken over de deliverables / performance. Je kunt bijvoorbeeld voor Google Ads afspreken dat er per dag maar een x aantal keren op de link kan worden geklikt, daarna verdwijnt hij. Je betaalt per klik. Door hier een limiet op te zetten weet je in ieder geval hoeveel geld je hier per dag en per maand aan kwijt bent.
Kies de marketing die bij jouw bedrijf past
Als je besluit om de online marketing van je bedrijf zelf te doen dan is het belangrijk om daar even voor te gaan zitten. Bepaal je doelgroep en vind uit waar je die kunt bereiken. Jongeren zitten op TikTok, mensen van 30+ vind je op Instagram of Facebook. Senioren die online gaan bereik je vaak het makkelijkst via e-mail of Facebook. Houd bij het uitstippelen van je marketing plan de regels voor privacy goed in de gaten. Je hebt te maken met de Algemene Wet Gegevensbescherming (AVG) en kunt dus niet zomaar mensen benaderen. In ieder geval moeten mensen bij direct marketing altijd de mogelijkheid hebben om zich hiervoor af te melden waarna ze ook niet meer benaderd mogen worden.
Heroverweeg je online marketing periodiek
Het is verstandig om je online marketing eens in de zoveel tijd tegen het licht te houden. Levert het nog voldoende op of moet je de strategie bijstellen? Alleen dan kun je er optimaal gebruik van maken en zal het er toe bijdragen dat je bedrijf een succes wordt en blijft.