Het AD meldt dat steeds meer adverteerders Instagram en Facebook gaan boycotten in de maand juli. Ze adverteren deze maanden niet. Dit doen ze om een statement te maken tegen het beleid dat er wordt gehanteerd tegen o.a. nepnieuws en racsime.

De adverteerders zijn van mening dat Facebook (waar Instagram onder valt) onvoldoende doet op nepnieuws tegen te gaan. O.a. Ben & Jerry’s heeft gezegd deze maand niet te adverteren op het platform. Datzelfde geldt voor kledingmerken Patanonia en The North Face.

#StopHateforProfit

Er is een speciale campagne in het leven geroepen onder de hashtag #StopHateforProfit. Dit is een iniatieftief van een aantal Amerikaanse activistische organisaties. Hierbij wordt er niet alleen een vuist gemaakt tegen nepnieuws, maar ook tegen racistische content en onder meer post van de Amerikaanse president Trump.


Reactie Mark Zuckerberg

CEO Mark Zuckerberg heeft gereageerd op de campagne en boycot. Hij is echter van mening dat Facebook “geen scheidsrechter van de waarheid moet zijn over wat mensen online zeggen”.

Vond je dit handige informatie? Deel deze pagina via social media:

Heb jij nog meer tips voor andere bezoekers? Laat ze hieronder achter in de comments 👇

Schrijf je in voor de nieuwsbrief

Ontvang updates* over nieuwe opties op social media platformen

*maximaal 1 keer per maand

Je gaat akkoord met onze Privacy Policy.