Instagram heeft tegenwoordig ruim 600 miljoen actieve gebruikers en is nog steeds aan het groeien. Om even een beeld te schetsen van hoeveel mensen dat zijn: Europa heeft iets meer dan 700 miljoen inwoners en Noord-Amerika nog net geen 600 miljoen. Ik hoop dat je nu een beetje een beeld kan vormen van hoeveel gebruikers dit miljardenbedrijf heeft. Dat Instagram populair is, daar is geen twijfel over mogelijk. Bovendien stappen vooral veel jongere Facebook gebruikers over naar Instagram.
Omdat Instagram zo veel gebruikers heeft, maar ook veel gebruikers in een bepaalde doelgroep, is dit medium ideaal voor online marketeers en hun campagnes. Je ziet ze vast wel af en toe voorbijkomen. De ‘gesponsorde’ berichten in je tijdlijn. Vaak spreken deze berichten je nog aan ook. Dat komt doordat je op Instagram heel selectief kan bepalen wie jouw gesponsorde bericht te zien krijgt. Zo kan je kiezen voor een bepaalde omgeving, geslacht, maar ook op de hashtags die je gebruikt en de foto’s die je bekijkt en liked. Alle informatie die jij achterlaat op Instagram, de manier waarop jij Instagram gebruikt zegt veel over wie jij bent en waar je interesses liggen.
Hartstikke nuttig dus voor grote bedrijven, al die communicatieve informatie die jij achterlaat. Nu denk je dat het allemaal niet zo erg is dat Instagram die informatie van jou gebruikt voor commerciële doeleinden. Op zich is het dat ook niet. Zolang jij niet als een gek producten gaat kopen en jezelf in de schulden steekt is er niks aan de hand. Bovendien is zo’n gesponsord bericht soms best handig. Ik heb zelf wel eens een leuk kledingstuk gevonden dankzij zo’n bericht, dat ik uiteindelijk ook heb gekocht. Daarnaast is Instagram gewoon heel relaxed om te bekijken als je in het openbaar vervoer zit of gewoon lekker lui op de bank ligt. Ben je echt verslaafd aan social media? Dan kun je daar ook je baan van maken. Bijvoorbeeld door te gaan werken als social media marketeer of communicatiemedewerker.