Steeds meer bedrijven zien het nut in van het hebben van een uitleganimatie. Die kun je bijvoorbeeld ook op Instagram plaatsen Het wordt steeds populairder. Het is een video welke een complexe zaak eenvoudig uitlegt. Een animatie studio kan ze voor een bedrijf maken. Ons brein pakt audiovisuele communicatie zeer goed uit waardoor ze zeer effectief zijn. Het is prettig om naar te kijken. Het is belangrijk om wel op een aantal zaken te letten.
De juiste briefing
Wanneer je een uitlegvideo gaat maken is het belangrijk om een goed script te hebben. Het is belangrijk om te weten wie de doelgroep is, het belangrijkste probleem om uit te leggen, de oplossing en ook de voordelen. Daarnaast moet duidelijk worden hoe het werkt. Zorg dat je het allemaal in de briefing hebt staan.
Maak de video niet te lang
Het is een video om iets uit te leggen. Het is geen instructievideo. Het is daarom goed om de video niet te lang te maken. Maak een video maximaal twee minuten. Zorg ervoor dat de kijker alle informatie krijgt voordat hij of zij zijn focus verliest. Bij Instagram mag je bijvoorbeeld niet langer dan een minuut posten.
Minder is meer
Het is goed om je te focussen op een enkel probleem. Wanneer er meerdere doelgroepen zijn is het beter om meerdere video’s te maken. Natuurlijk kun je een bepaalde script lijn blijven gebruiken.
Een ondertiteling
Wanneer er een voice over is, is het belangrijk om de video ook te ondertitelen. Wanneer iemand het geluid niet aan heeft is het toch mogelijk om de tekst over te brengen.
Breng de video onder de aandacht
Uiteindelijk is het belangrijk om de video onder de aandacht te krijgen van de mensen. Kies ervoor om de video op de website te plaatsen en in social media te promoten. Wanneer er een Facebook pagina is moet je hem hier natuurlijk op plaatsen. Ook is het goed om de video op Instagram te gebruiken, Twitter en YouTube. Hoe vaker hoe beter.