Tegenwoordig is het bijna noodzakelijk om een LinkedIn profiel te hebben. Maar wat is LinkedIn eigenlijk, en wat kun je ermee?

Wat is LinkedIn?

Net als Facebook, Instagram, Twitter en vele andere platformen is LinkedIn een sociaal netwerk. Maar in tegenstelling tot andere sociale netwerken is LinkedIn een professionele netwerksite. Je kunt hier zakelijke contacten te leggen, ervaringen en cv’s delen en een baan te vinden.

Hoe is LinkedIn ontstaan?

LinkedIn is bedacht in de huiskamer van durfkapitalist Reid Hoffman. Samen met product ontwerper Allen Blue, marketeer Konstantin Guericke en de ingenieurs Eric Ly, en Jean-Luc Vaillant richtte hij in 2002 een zakelijke netwerksite op waar mensen hun cv kunnen posten en bedrijven vacatures kunnen plaatsen. Het platform werd in 2003 gelanceerd, en binnen een jaar had het platform al een miljoen gebruikers.


Wat is er bijzonder aan LinkedIn?

Ondanks de professionele focus lijkt LinkedIn op sociale netwerksites zoals Facebook. Het is gebaseerd op principes als verbinding maken met vrienden of, in het geval van LinkedIn, zakelijke connecties. Je kunt een profiel aanmaken, updates posten, content delen en leuk vinden, en persoonlijke berichten sturen aan andere gebruikers. Maar LinkedIn geeft een professionele draai aan je profiel. Het CV staat centraal, compleet met werkervaring, prestaties, aanbevelingen en verwijzingen van collega’s.

Voor wie is LinkedIn?

Of je nu een marketingmanager bent bij een groot bedrijf, een bedrijfseigenaar die een kleine plaatselijke winkel runt of een eerstejaars student bent die op zoek is naar zijn eerste baan na zijn afstuderen, LinkedIn is voor iedereen die op zoek is naar nieuwe kansen, verbinding te maken met andere professionals en geïnteresseerd is om zijn carrière verder te ontwikkelen.

Hoe gebruik je LinkedIn

Je kunt LinkedIn zien als de online versie van een traditioneel netwerkevenement waar je andere professionals persoonlijk kunt ontmoeten, een beetje praat over wat je doet en visitekaartjes uitwisselt. Je kunt LinkedIn dus gebruiken om in contact te komen met iemand die je zou willen spreken, bijvoorbeeld over een mogelijke samenwerking of een stage. Het wordt ook gebruikt om weer in contact te komen met oude collega’s of om professionals te ontmoeten die bijvoorbeeld actief zijn in dezelfde sector via LinkedIn groepen.

Jezelf profileren via LinkedIn

Door je cv zo goed mogelijk in te vullen kun je je beter profileren bij een potentiële nieuwe werkgever. Je kunt in je profiel laten weten dat je op zoek bent naar een nieuwe uitdaging en je kunt een pakkende omschrijving van je persoonlijkheid en je skills opschrijven. Bovendien kun je ook je kennis delen via blogs posts die zichtbaar zijn voor iedereen in jouw netwerk.


Vacatures zoeken op LinkedIn

De site biedt ook functies die je op andere social media platformen niet zult vinden, zoals een career board, waar je naar vacatures kunt zoeken en kunt solliciteren. Veel arbeidsbemiddelingsdiensten zijn nu compatibel met LinkedIn. Als je naar een functie solliciteert, kun je je LinkedIn-profiel delen. En dat is handig, want dan hoef je niet meer je CV door te geven of je werkervaring nauwgezet in te voeren in een lang online formulier.

Vond je dit handige informatie? Deel deze pagina via social media:

Heb jij nog meer tips voor andere bezoekers? Laat ze hieronder achter in de comments 👇

Wat je misschien ook interessant vind

Schrijf je in voor de nieuwsbrief

Ontvang updates* over nieuwe opties op social media platformen

*maximaal 1 keer per maand

Je gaat akkoord met onze Privacy Policy.