Een marketeer die social media marketing links laat liggen, is hard toe aan een andere baan. Geen enkel zichzelf serieus nemend bedrijf kan nog om internet en de social media heen. De hedendaagse ontwikkelingen vragen overigens wel de nodige organisatorische aanpassingen van een onderneming. Zo wordt de telefoon bijvoorbeeld steeds minder gebruikt. De traditionele callcenters schakelen noodgedwongen over op ‘chatsessies’. Daarnaast reageren ze online op vragen, bijvoorbeeld via Facebook.
Direct marketing via Facebook
Als jouw bedrijf een Facebook-pagina heeft, is het belangrijk direct te reageren op vragen van je volgers en/of klanten. Een snelle en accurate beantwoording van een vraag of opmerking op Facebook levert je veel sympathie op. Bijkomend voordeel is dat de tevreden reactie van de klant ook wordt gezien door de vrienden die hij op Facebook heeft. Zo snijdt het mes aan twee kanten. Maak dus van een klacht een reclame-uiting!
Direct in contact met je potentiële klant
Met steeds meer ondernemingen kun je tegenwoordig online chatten. Deze moderne wijze van communiceren heeft een aantal voordelen, zowel voor de klant als de ondernemer. Omdat klanten toch vaak dezelfde vragen stellen, is de beantwoording vaak ‘knip en plakwerk’. Veel gestelde vragen kunnen dus snel afgehandeld worden. Tevens heeft de ondernemer tijdens een chatsessie de kans om de klant attent te maken op nieuwe producten of diensten.
Zenden en ontvangen
De klant op zijn beurt kan de informatie die hij via een chat heeft ontvangen nog eens rustig nalezen. Daarnaast zijn de chatsessies goedkoper, voor zowel de klant als het bedrijf in kwestie. Immers, aan chatten zitten geen extra kosten verbonden zoals dit bij bellen wel het geval is.