Je hoort tegenwoordig vaak hoe belangrijk het is om als bedrijf actief te zijn op social media. Maar waarom is social media marketing zo belangrijk? En hoe bouw je eigenlijk een marketingstrategie voor sociale media?
In dit artikel behandelen we de antwoorden op deze vragen.
Wat is Social media marketing?
Laten we eerst definiëren wat marketing voor sociale media nu eigenlijk is. Social media marketing is het creëren van content om je bedrijf en producten te promoten op social media platforms zoals Facebook, Instagram en Twitter. Deze content is specifiek voor platform waarop het wordt gedeeld. Hoe beter de content is afgestemd op het platform en de doelgroep, hoe meer het je helpt om conversies te stimuleren en merkbekendheid te vergroten.
Interacteren met je doelgroep
Social media marketing heeft alles te maken met het ontmoeten van je doelgroep en je potentiële klanten op de plek waar ze zijn en met elkaar interacteren. Een social media platform geeft jouw bedrijf de kans om op een ongedwongen manier met je doelgroep te interacteren.
Voordelen van social media marketing
Er zijn verschillende redenen waarom jouw bedrijf social media marketing zou moeten gebruiken. We hebben een lijst gemaakt met de vier belangrijkste redenen.
-
Verhogen van de merkbekendheid
In 2018 waren er wereldwijd meer dan 3,2 miljard mensen actief op social media platformen. Dit enorme aantal geeft wel aan waarom relevante content delen over je producten of je bedrijf via dit soort platforms de naamsbekendheid van je merk kan vergroten.
Het is ook bewezen dat sociale media de merkbekendheid vergroten doordat het merk betrokkenheid laat zien bij hun doelgroep in de vorm van reacties en vind-ik-leuks. En tot slot leidt het meer verkeer naar je website.
-
Genereer leads en stimuleer conversies
Het promoten van je producten en het delen van relevante content op sociale media is een eenvoudige manier om meer leads te genereren, conversies te stimuleren en de verkoop te verhogen. Dat komt omdat je je rechtstreeks tot de doelgroep richt die ervoor gekozen heeft om met je contact te komen door jouw merk account te volgen. Om meer leads te genereren kun je ook producten verkopen via je profielpagina’s. Hiervoor kun je bijvoorbeeld de Shop sectie van Facebook of Instagram inschakelen op je profiel.
-
Onderhoud de relaties met klanten
Door in contact te komen met je volgers op sociale media kun je een duurzame relatie met ze opbouwen. Je kunt dit doen door met je volgers te communiceren, op hun vragen en opmerkingen te reageren en ze alle hulp te bieden die ze nodig hebben. Het werkt ook om je volgers vragen stellen over je producten en wat eraan verbeterd kan worden. Dit helpt vertrouwen op te bouwen en je doelgroep te laten zien hoeveel je hun inbreng en steun waardeert.
-
Leer van concurrenten
Social media is een uitstekende manier om je concurrenten in de gaten te houden. Kijk bijvoorbeeld naar hun sociale media tactieken, de producten die ze promoten, de campagnes die ze bedenken of hoe ze interacteren met hun volgers. Je kunt zien wat wel en niet werkt bij je concurrenten, en dat helpt om te bedenken of er iets moet veranderen in jouw aanpak.
Platform specifieke social media strategie
Allereerst is het belangrijk om te weten dat je niet op elk platform dezelfde strategie kunt hanteren. Elk platform heeft zijn eigen gedragscodes en manier van communiceren. Je social media strategie wordt daarom bepaald door de sociale netwerken waar je doelgroep zijn tijd doorbrengt.
Met deze vijf stappen kun je ervoor te zorgen dat jouw sociale media strategie gaat werken.
-
Onderzoek je doelgroep.
De eerste stap is om te bepalen wie je doelgroep is en te onderzoeken wat hun behoeften en interesses zijn. Bedenk hoe je ze als een groep kunt classificeren. Als je bedrijf bijvoorbeeld trendy leggings verkoopt, kun je je doelgroep classificeren als millennials. Zij dragen graag stijlvolle sportkleding, een stijl die bekend staat als athleisure.
-
Bepaal op welk sociaal platform je actief moet zijn
Ten tweede is het cruciaal dat je bepaalt op welke platforms je content gaat delen. Als je je doelgroep hebt onderzocht weet je waar ze actief zijn, en waar je met ze moet gaan communiceren. Als je bijvoorbeeld voor de doelgroep van athleisure-liefhebbende millennials gaat, richt je je social media inspanningen op Instagram omdat millennials hier de grootste gebruikersgroep vormen.
-
Creëer unieke en boeiende content
Op sociale media krijg je dagelijks enorm veel input te verwerken. Als je geen boeiende content brengt die opvalt geef je de bezoeker geen reden geeft om op de knop ‘Volgen’ te klikken. Als je je doelgroep kent weet je hoe je boeiende content moet maken om je volgers geïnteresseerd te houden. Stimuleer je volgers om content te co-creëren. Dit verhoogt de betrokkenheid met je merk.
-
Maak een social media planning
Maak een social media planning om te bepalen wanneer je in een bepaalde actie moet ondernemen. Gebruik tools om posts of video’s klaar te zetten, automatisch volgens een van tevoren bepaald schema te delen en alle interactie voor je in de gaten te houden. Maar ga niet op de automatische piloot content genereren. Luister naar je doelgroep, en zorg ervoor dat je campagne een gesprek is en geen monoloog.