Bij de term sociale media platform denken we aan websites waar we berichten posten en met vrienden connecten zoals Facebook, Twitter, Instagram, BeReal en Snapchat. Maar Wikipedia is bijvoorbeeld ook een social media platform. Als we de term gebruiken voor Facebook en voor Wikipedia dan begint het een beetje verwarrend te worden. Wat is een social media platform eigenlijk precies?
Wat is een social media platform?
Het lijkt alsof iedereen zijn eigen definitie heeft van een social media platform. Maar de beste manier om duidelijk te maken wat het precies is, is om de term social media platform op te splitsen en elk woord afzonderlijk bekijken.
- Het ‘sociale’ gedeelte: verwijst naar interactie tussen mensen door informatie te delen.
- Het ‘media’-deel: verwijst naar een communicatiemiddel, zoals internet of tv.
- Het ‘platform’ deel verwijst naar een plek, waar dingen samen komen.
Hieruit kunnen we afleiden dat een sociale media platform een platform is met webgebaseerde communicatiemiddelen waar mensen met elkaar kunnen communiceren door informatie te delen en te consumeren.
Kenmerken van een social media platform
Een van de kenmerken van een social media platform is het gebruik van interactieve Web 2.0-internettoepassingen. Met die toepassingen genereren gebruikers content zoals tekstberichten, foto’s of video’s. Om op een platform content met elkaar te kunnen delen en elkaar te kunnen vinden maken de gebruikers aan. Sociale media stimuleren de groei van online sociale netwerken door het profiel van een gebruiker te verbinden met dat van andere individuen of groepen.
De geschiedenis van social media platforms
Social media platforms zijn eigenlijk zo oud als het wereldwijde web. Maar het werd pas populair toen internet voor iedereen makkelijk toegankelijk was. SixDegrees wordt gezien als het allereerste echte social media platform. Het werd opgericht in 1997 en was een website voor sociale netwerkdiensten gebaseerd op het concept van ‘six degrees of seperation’. De sociale netwerksites zijn in de loop der jaren veranderd, en ze zullen ongetwijfeld blijven veranderen.
Oude sociale netwerken gaan dood, populaire blijven hangen of worden gedwongen om te evolueren, en er verschijnen regelmatig gloednieuwe platformen. We hebben de dagen van MySpace en Hyves ver achter ons gelaten, en zijn nu in een tijdperk dat wordt gedomineerd werd Facebook en andere mobiele apps.
Bekende social media platformen
Op dit moment zijn er honderden social media platformen. Ze allemaal beschrijven zou wat ver gaan voor dit artikel, dus beperken we ons tot de grootste 5 van dit moment: YouTube, Twitter, Facebook, Instagram en Pinterest.
- Facebook is heeft momenteel het grootste netwerk met meer dan een miljard gebruikers die dagelijks inloggen. Facebook gebruik je om in verbinding te blijven met vrienden en familie, berichten te delen en om groepen te vormen.
- Op YouTube kun je video’s uploaden en bekijken. Je kunt erop en je abonneren op andere gebruikers. Je vindt hier onder andere videoclips, documentaires, livestreams videoblogs en educatieve video’s.
- Twitter is een platform voor het delen van nieuws en informatie. Twitter wordt gebruikt als realtime informatie feed, het delen van korte tekstberichten en afbeeldingen en voor gesprekken en discussies met volgers.
- Instagram is bij uitstek een platform en sociaal netwerk om onderweg real-time foto’s en korte video’s te delen.
- Pinterest is als een prikbord waarop je bijzondere en interessante afbeeldingen vastpint. Het wordt gebruikt om inspiratie te delen en als visuele zoekmachine.
Waarvoor zou je een social media platform kunnen gebruiken?
Sociale media platformen zijn een cruciale plek geworden waar we met elkaar communiceren. We delen er lief en leed, onderhouden er onze contacten en wisselen er onze gedachten. Je kunt hier nieuwe ideeën en trends ontdekken, of het gebruiken om nieuwe skills te leren en jezelf te ontwikkelen.
Ook zijn social media platform een belangrijk onderdeel geworden van hoe het bedrijfsleven werkt. Bedrijven kunnen op andere manieren interacteren met hun doelgroep. Ze kunnen het gebruiken om traffic te genereren naar hun producten en om te bouwen aan het imago van hun merk.
Redenen genoeg dus om vandaag nog een social media platform te bezoeken.