TikTok

TikTok en Alibaba delen algoritmes met Chinese overheid

Home TikTok TikTok en Alibaba delen algoritmes met Chinese overheid

De Chinese techreuzen als Tencent, Alibaba en TikTok-moeder ByteDance hebben voor het eerst informatie over hun algoritmes met de Chinese overheid gedeeld.

Dertig populaire Chinese internetdiensten hebben inzicht in hun algoritmes gegeven aan de Chinese internettoezichthouder, meldt Bloomberg. De bedrijven zijn daartoe verplicht door nieuwe regelgeving, die volgens de Chinese regering vermoedelijk is bedoeld om misbruik van gebruikersgegevens tegen te gaan.

Met algoritmes kan een bedrijf bijvoorbeeld vaststellen welke video’s, producten of reclames gebruikers te zien krijgen. Voor technologiegiganten als YouTube is het algoritme hun grootste geheim omdat het cruciaal is voor de effectiviteit van hun diensten. Zo werd bekende videoplatform TikTok vorig jaar zo populair vanwege de effectiviteit van de algoritmes, waardoor gebruikers langer in de app filmpjes blijven kijken.

Bedrijfsgeheimen

Van de 60 000 algoritmes op de openbare lijst staan allemaal korte beschrijvingen van wat ze doen en waar ze voor bedoeld zijn. Volgens het regelgeving moeten de bedrijven hun geheimen delen met de overheid. “De verstrekte informatie door het bedrijf aan toezichthouder is veel gedetailleerder dan wat er is gepubliceerd, en omvat bedrijfsgeheim welke niet zomaar openbaar kunnen worden gemaakt,” aldus juridisch expert Zhai Wei van de East China University in Shanghai tegen Bloomberg.

Macht inperken door Chinese regering

Het Chinese kabinet wil web-algoritmes delen met de overheid om de macht van techmaatschappijen als Google en Facebook te beperken. De maatregel volgt op eerdere aanvallen op Chinese techbedrijven door Chinese toezichthouders. Zo gaf Beijing vorig jaar toezichtdoels ten aanzien van Alibaba en Tencent, opdat ze hun marktposities zouden inperken.

De grote gamesector in het land moest ook strenger aan verplichte regels voldoen. Zo mogen Chinees kinderen er per week maar 3 uur lang gamen.

About the Author

Tomas van der Laan

Thomas heeft een scherpe blik op de nieuwste trends en ontwikkelingen op het gebied van social media en daarmee Thomas zich in korte tijd gevestigd als een autoriteit binnen zijn vakgebied.

Tomas van der Laan

Thomas heeft een scherpe blik op de nieuwste trends en ontwikkelingen op het gebied van social media en daarmee Thomas zich in korte tijd gevestigd als een autoriteit binnen zijn vakgebied.

Andere TikTok artikelen