TikTok is in 2020 een van de populairste apps geworden. Van dansvideo’s tot doe-het-zelf en komische sketches, TikTok is voor veel mensen een soort van tweede Vine geworden. Volgens Business Insider is TikTok 1,5 miljard keer gedownload en presteert het nog steeds beter dan andere sociale media-apps. De app werd gelanceerd in 2017 en vanaf vandaag is TikTok de # 2 meest gedownloade gratis app in de App Store, terwijl Instagram # 10 is en Snapchat # 19. Bij het horen van de app denken veel mensen aan populaire dansvideo’s. TikTok is echter snel in opkomst om een van de nieuwe platforms te worden voor bedrijven om zichzelf op de markt te brengen.
Momenteel kunnen gebruikers korte video’s maken van 3 tot 15 seconden of vier segmenten van 15 seconden aan elkaar rijgen. U kunt effecten, voice-over, teksten en nog veel meer toevoegen om uw video’s op te fleuren en meer kijkers aan te trekken. Wereldwijd is TikTok meer dan 2 miljard keer gedownload. In maart 2020 zag TikTok een grote stijging in het zoeken en overtrof voor het eerst zijn rivaliserende Snapchat. Met meer dan 2 miljard downloads wereldwijd en meer dan 800 miljoen maandelijkse actieve gebruikers is TikTok het go-to-platform geworden voor merken om met het publiek in contact te komen.
Hier zijn drie manieren waarop u TikTok nu voor uw bedrijf kunt gebruiken:
- Start je eigen kanalen en upload relevante video’s
- Gebruik hashtags om uitdagingen te creëren en organische inhoud van volgers aan te moedigen
- Werk samen met influencers om content naar een breder publiek te verspreiden
Laten we deze tactieken eens bekijken en zien hoe verschillende merken in 2020 profiteren van TikTok voor hun bedrijf.
1. Merkkanalen
De eerste manier waarop merken TikTok gebruiken, is door hun eigen kanalen te starten. Door relevante video’s te uploaden via hun accounts, zijn merken persoonlijker voor hun fans. In een wereld waarin consumenten sceptischer worden over advertenties, kunnen de onbewerkte en onbewerkte video’s op TikTok een geweldige manier zijn om een andere kant van het merk te laten zien.
Hier zijn enkele bedrijven met sterke merkkanalen:
Wonderlife
Veel merken zijn hun eigen TikTok-kanalen begonnen om persoonlijker te zijn voor hun volgers. Een merk dat dit echter anders doet, is Wonderlife (@wonderlife_aliexpress). Wonderlife is een winkel op AliExpress, de online detailhandel in China die eigendom is van de Alibaba Group, die goedkope life-hack-producten verkoopt. Als je door hun feed bladert, zie je al hun korte video’s om te laten zien hoe een van hun producten wordt gebruikt. Momenteel hebben ze meer dan 5 miljoen volgers op TikTok en veel video’s met meer dan 1 miljoen views. Als u op een video klikt, ziet u dat de bovenste opmerking bestaat uit mensen die vragen waar ze het product of de productnaam kunnen vinden. Door de bruikbaarheid van hun producten te tonen, trekt Wonderlife met succes de aandacht van gebruikers, waardoor ze willen gaan winkelen in hun AliExpress-winkel.
Al met al, 3 miljoen volgers en zulke absurde statistieken per video is een leuke marketing tool voor een store op Aliexpress welke daar juist veel concurrenten heeft.
NBA
NBA (@nba) was een van de early adopters van TikTok en hebben momenteel meer dan 10 miljoen volgers verzameld. Ze plaatsen consequent geweldige inhoud op het platform, zoals trainingen thuis van spelers of shootouts van fans van verschillende teams. In tegenstelling tot @wonderlife_aliexpress die hun producten presenteert en probeert te verkopen, toont @NBA meer van hun komedie, memes en motivaties op TikTok. Door dit te doen voelen NBA-fans zich dichter bij de spelers en de competitie.
2. Hashtag challenges (uitdagingen)
Behalve dat ze hun eigen kanalen hebben, hebben veel merken hashtags gebruikt om #HashtagChallenges te creëren. Die uitdagingen zijn eenvoudig om mee te doen en leuk, en trekken deelnemers aan om organische inhoud te maken. Veel merken gebruiken ook influencers om hun challenge-campagnes een vliegende start te geven. Tegenwoordig is het de norm voor merken om hun hashtag-uitdagingen te combineren met influencer marketing, maar we zullen hier later op ingaan. De volgende merken hadden geweldige hashtag-challenge-campagnes:
McDonald’s in Maleisië
In 2018 lanceerde McDonald in Maleisië zijn #BigMacTikTok-campagne om de betrokkenheid van zijn gebruikers te vergroten. Gebruikers moeten dansen op een van de vooraf opgenomen BigMacTikTok-muziekclips en de video met anderen delen via de officiële mobiele app van McDonald’s. Om mensen aan te moedigen deel te nemen, reikte McDonald uit Maleisië prijzen uit. Voor iedereen die een video heeft geüpload en deze deelt met de McDonald’s-app, krijgen ze een tegoedbon voor een gratis Big Mac (jammie). Aan het einde van deze uitdaging koos McDonald’s de top 10 winnaars uit die allemaal verschillende bedragen ontvingen (je kunt de winnaars hier bekijken). Met deze campagne wilde McDonald massale merkbetrokkenheid creëren, naast het stimuleren van de installatie en het gebruik van mobiele apps. Vandaag, twee jaar later, genereerde de Big Mac-campagne van McDonald’s meer dan 13 miljoen views op het platform en is het een van de pioniersmerken die TikTok gebruikt.
Chipotle
In de VS is Chipotle (@chipotle) het eerste fast-casual merk dat samenwerkt met TikTok voor een hashtag-uitdaging – #ChipotleLidFlip. De “deksel-flipping challenge” spoorde klanten aan om video’s te posten van hen die Chipotle-verpakkingen omdraaien. Binnen de eerste zes dagen werden 110.000 door gebruikers gegenereerde video’s ingezonden, die volgens CNBC ongeveer 104 miljoen keer bekeken werden. Vandaag, bijna een jaar later, heeft de hashtag meer dan 300 miljoen views gegenereerd. De gedachte achter deze uitdaging is om in contact te komen met een jonger publiek.
3. Influencer marketing
Last but not least, net als elk ander social media-platform, werken veel merken samen met influencers om hun producten of hashtag-uitdagingen te promoten. Er zijn veel ‘superster’-TikTokers die een enorm aantal volgers hebben (de meest gevolgde TikTok-influencer van vandaag is Charli D’Amelio met meer dan 50 MILJOEN fans). Deze influencers creëren unieke inhoud om hun publiek te inspireren, waardoor de doelgroep voor veel merken wordt verbreed. Hier zijn een paar merken die het kapot maken met influencer marketing op TikTok:
KIND
KIND is een voedingsbedrijf dat veel bekende producten heeft, zoals KIND Bars, KIND Fruit & Nut en KIND Nuts & Spices. Verrassing! ze zijn ook op TikTok. Naast het hebben van hun eigen TikTok-kanaal (@kindsnacks), begon KIND ook een hashtag-uitdaging, #KINDSimpleCrunchContest. Als je op de hashtag klikt, vind je @zachking om een van de beste video’s weer te geven. Zachary King (@zachking) is een Vine-, YouTube- en TikTok-ster die bekend staat om zijn video’s met grappige goocheltrucs. Begonnen op Vine en YouTube, wordt hij nu een van de belangrijkste influencers op TikTok (vanaf vandaag 41,5 miljoen volgers). Om de uitdaging te promoten, werkte KIND samen met King om posts te maken met de hashtag #ad om aan te geven dat ze gesponsord zijn. Door samen te werken met relevante influencers zoals Zach King, vergroot KIND het bereik van de campagne en wil het jongere consumenten bereiken.
TikTok laat voor elke video ook zien hoe vaak deze is gedeeld met andere sociale mediaplatforms, zoals sms, Instagram of Facebook Messenger. De KIND-snackvideo van @zachking is bijna 60.000 keer gedeeld, wat KIND zeker heeft geholpen een breder publiek te bereiken.
First Aid Beauty
Afgezien van de populaire dansvideo’s, zijn beauty- en make-uptutorials ook populair op TikTok. Avani Gregg (@avani) is een 17-jarig TikTok-fenomeen met meer dan 17,2 miljoen volgers en 1 miljard likes, voornamelijk met meisjes. In tegenstelling tot veel andere merken op TikTok, heeft First Aid Beauty geen eigen TikTok-account of een hashtag-uitdaging. Het lijkt erop dat ze de traditionele influencer-marketingroutine volgden: influencers-producten sturen in ruil voor sociale berichten. In deze video zet Avani het masker van de First Aid Beauty op en begint ze een populaire TikTok-dans te doen.
In dit stadium is het gebruik van het TikTok-platform voor uw bedrijf niet de vraag óf, maar wanneer.
Hoe eerder merken en bedrijven dit platform voor hun bedrijf gebruiken, hoe beter ze de kans krijgen om onbenutte doelgroepen te vinden.