Heb je een twitteraccount? Gebruik je dan ook hashtags om een zo groot mogelijk bereik te genereren? Als je geen hashtags gebruikt, zinkt je bericht weg in een zee van tweets. Aan de andere kant, als je te veel hashtags gebruikt, zal je bericht zijn waarde verliezen. Dit artikel is een korte introductie tot Twitter-hashtags en hoe we ze vandaag gebruiken.

Wat is een hashtag?

Hashtags zijn in 2007 op Twitter ontstaan, maar worden tegenwoordig ook op andere sociale mediaplatforms zoals Instagram gebruikt. Een hashtag bestaat uit twee delen: het hash-symbool: #, ook wel het hekje genoemd onmiddellijk gevolgd door een trefwoord of zin. Als u bijvoorbeeld het # – symbool voor de woorden ‘World Cup’ plaatst zonder spatie, wordt het een hashtag: #WorldCup.

Waarom zou je hashtags gebruiken?

Hashtags zijn een handige manier om tweets te groeperen en categoriseren. Ze helpen mensen onderwerpen te volgen waarin ze geïnteresseerd zijn. Iedereen die naar een specifiek onderwerp zoekt, kan relevante tweets onmiddellijk vinden in plaats van door zijn Twitter-feed te moeten scrollen.

Uit een onderzoek van Twitter bleek dat tweets met hashtags de betrokkenheid zoals klikken, retweets, favorieten en antwoorden voor individuele twitteraars en merken verhogen. Tweets met hashtags kunnen de betrokkenheid verhogen met bijna 100% (2x) voor individuen en 50% (1.5x) voor merken. Het is dus raadzaam om hashtags te gebruiken in je tweets.

Wanneer moet ik hashtags op Twitter gebruiken?

Je kunt een hashtag gebruiken wanneer je naar een specifiek onderwerp verwijst. Je kunt bijvoorbeeld hashtags gebruiken voor Evenementen: #Wimbledon, plaatsen: #Amsterdam, thema’s: #Duurzaamheid, dingen: #koffie, activiteiten: #koken of branche termen: #tech.

Wanneer moet ik geen hashtags op Twitter gebruiken?

Als je een bedrijf hebt, gebruik dan geen hashtags in je advertenties als je traffic naar je website probeert te leiden. Twitter ontdekte dat advertenties zonder #hashtag of @vermelding 23 procent meer klikken genereren. Gebruik ook niet te veel hashtags. Twitter raadt aan om niet meer dan twee hashtags per Tweet te gebruiken, maar je kunt er zoveel gebruiken als je wilt.

Hoe hashtags in een tweet gebruiken

Je kunt overal in je tweet hashtags gebruiken. Gebruik geen spaties in een hashtag. ‘#World Cup’ verwijst bijvoorbeeld naar het onderwerp ‘Wereld’ in plaats van ‘#WorldCup’, dat verwijst naar de ‘Wereldbeker’.

Gebruik geen interpunctie in een hashtag. # It’sComingHome werkt bijvoorbeeld niet, hoewel het grammaticaal correct is. Gebruik in plaats daarvan #ItsComingHome.

Je hoeft de hashtag niet aan het einde van je bericht te plaatsen, je kunt het ook verwerking in je bericht door een gewoon woord te veranderen in een hashtag door het # -symbool ervoor te plaatsen. Dat scheelt weer ruimte.

Hoe kun je hashtags gebruiken?

Gebruik trending topics op Twitter om populaire en actuele hashtags te vinden. In de linkerzijbalk van je homefeed op Twitter.com of op het zoektabblad van de mobiele Twitter-app zie je een lijst met populaire onderwerpen die een mix zijn van hashtags en gewone woordgroepen op basis van je geografische locatie. Gebruik deze om deel te nemen aan gesprekken die op dit moment plaatsvinden.

Vond je dit handige informatie? Deel deze pagina via social media:

Heb jij nog meer tips voor andere bezoekers? Laat ze hieronder achter in de comments 👇

Wat je misschien ook interessant vind

Schrijf je in voor de nieuwsbrief

Ontvang updates* over nieuwe opties op social media platformen

*maximaal 1 keer per maand

Je gaat akkoord met onze Privacy Policy.