Instagram rolt zijn TikTok-rivaal Reels uit en voegt de mogelijkheid toe om korte video’s te maken en te ontdekken aan de belangrijkste Instagram-app. Dat Instagram al langer aan een TikTok variant werkte, was al duidelijk toen ze de Lasso optie een tijdje terug lanceerden. Het bedrijf had de functies in enkele landen getest, maar lanceert ze nu op grotere schaal.
Verschillende nieuwswebsites noemden het product een copy van TikTok, of een TikTok “rip-off” en “copycat”.
Wat is Reels?
Instagram Reels lijkt heel veel op wat TikTok is. Het is een app om korte video’s te creëren (15 seconden) met bijvoorbeeld muziek of andere elementen. Doordat Facebook, het moederbedrijf van Instagram, heel veel samenwerkingen met muziekmaatschappijen heeft, zal er waarschijnlijk onwijs veel keus zal zijn in de muziekbibliotheek van Reels. Het is geen geheim dat Instagram van TikTok heeft afgekeken.
Danny Stein (director of product management bij Instagram) geeft TikTok zelfs credits:
I think Musically before TikTok, and TikTok deserve a ton of credit for popularizing this format.
Danny Stein
De nieuwe functie zal onderdeel worden van de Stories. Iets wat ook al “overgenomen” is van de app Snapchat.