YouTube

3 tips voor een eigen YouTube kanaal maken

Home YouTube 3 tips voor een eigen YouTube kanaal maken

Wil je een YouTube kanaal maken, maar weet je niet hoe? Als je het maken van je eigen YouTube-kanaal hebt uitgesteld omdat je overweldigd bent door alle keuzes of omdat je denkt dat je de juiste vaardigheden mist, maak je dan geen zorgen. Hieronder geven we je een aantal tips hoe je succesvol een YouTube kanaal kunt beginnen.

[affiliate id=”4941″]

3 tips om je eigen YouTube kanaal maken

Tip 1: Begin nu

Er zijn genoeg mensen die al maanden of zelfs jaren erover denken om een YouTube-kanaal te beginnen. Het eerste advies is daarom: klaar of niet, begin nu. Elk dag dat je het uitstelt zijn er duizenden videomakers die wel vandaag hun YouTube-kanaal beginnen en al je potentiële publiek opslokken. Voel de angst, en doe het toch. Zet de camera aan en druk op opnemen. Het maakt niet uit wat het is, en of het ook echt een YouTube filmpje wordt. Je moet ervaring opdoen door voor de camera te gaan staan, achter de camera te kruipen, en je bewerkingsprogramma te gebruiken. Je moet beginnen met het maken van inhoud om erachter te komen of je het leuk vindt om video’s te maken, voordat je weet of je het leuk vindt om een YouTuber te zijn.

Tip 2: Leer hoe YouTube werkt

De kans is groot dat de eerste video die je maakt absoluut waardeloos is. Maar dat doet er niet toe, je hebt een video gemaakt. Je hebt de eerste stap gezet en je moet ergens beginnen. Ook je YouTube-kanaal moet ergens beginnen. Maak dus een YouTube-account aan, en upload een video. Je hoeft het niet te publiceren, een account aanmaken is het belangrijkste. Daarvoor moet je eerst een Google account aanmaken, waarmee je vervolgens een YouTube kanaal kunt opzetten. Je moet ervaring opdoen met het proces van het uploaden van video’s. Het laatste dat je wilt, is dat wanneer je een schitterende video klaar hebt om te uploaden, dat je geen idee hebt hoe het YouTube-systeem werkt.

Tip 3: Ontwikkel een strategie

Naast het opdoen van praktische ervaring is een vorm van strategie ook belangrijk. Om een strategie te ontwikkelen moet je de volgende vragen beantwoorden.

  1. Wat wil je dat je kanaal bereikt?

Probeer deze vraag te beantwoorden vanuit het perspectief van een kijker, niet vanuit jouw perspectief. Dus niet 10.000 abonnees of een miljoen keer bekeken. Als je kijkers het idee hebben dat je het alleen doet voor je eigen gewin zullen ze onmiddellijk afhaken. Kijkers komen voor de inhoud.

  1. Wie is je doelgroep?

Probeer zo specifiek mogelijk te zijn. Welke leeftijdscategorie? Waar zijn ze in geïnteresseerd? Je moet weten wie jouw content gaat bekijken. En waarom zouden ze überhaupt naar jouw video’s kijken? Er zijn bijvoorbeeld miljoenen kanalen over games. Hoe ga je jouw kanaal onderscheiden van alle andere? Je moet de status quo verstoren, niet meedoen, want anders word je nooit gezien.

  1. Met welke regelmaat wil je gaan publiceren?

Hoe vaak ben je van plan om een video te publiceren? Is dat elke dag of één keer per week? En doe je dat op een bepaald tijdstip van de dag? Bedenk wat het meest waarschijnlijke tijdstip is dat jouw publiek naar YouTube kijkt. Probeer ook te bedenken hoeveel uur per week ze op YouTube doorbrengen, en stem je publicatie momenten vervolgens af op die kijkgewoonten.

About the Author

Tomas van der Laan

Thomas heeft een scherpe blik op de nieuwste trends en ontwikkelingen op het gebied van social media en daarmee Thomas zich in korte tijd gevestigd als een autoriteit binnen zijn vakgebied.

Tomas van der Laan

Thomas heeft een scherpe blik op de nieuwste trends en ontwikkelingen op het gebied van social media en daarmee Thomas zich in korte tijd gevestigd als een autoriteit binnen zijn vakgebied.

Andere YouTube artikelen