Over de hele wereld worden er elke dag vijf miljard YouTube-video’s bekeken. Zo’n YouTube sessie duurt gemiddeld 40 minuten, dus dat is en behoorlijk grote kijkdichtheid. Geen wonder dat iedereen tegenwoordig een bekende YouTuber wil worden en zo geld gaan verdienen. Hoe je geld kunt verdienen met YouTube lees je hieronder.
Geld verdienen met YouTube
Het starten van een YouTube-kanaal en daar geld mee verdienen lijkt in het begin misschien een beetje intimiderend, want waar begin je? In tegenstelling tot wat je misschien zult denken is geld verdienen op YouTube is niet langer alleen weggelegd voor een select aantal muzikanten of artiesten. Er zijn tal van mogelijkheden voor gewone mensen om geld te verdienen met YouTube. Maar dat vereist echter wel een strategische aanpak.
[affiliate id=”4941″]
Reclame: de belangrijkste bron van inkomsten
YouTube is uniek onder sociale netwerken omdat het de advertentie-inkomsten deelt met zijn gebruikers. YouTube biedt videomakers 55 procent van alle advertentie-inkomsten. Het werkelijke bedrag kan enorm variëren. Dat komt doordat elke keer dat je een YouTube-video bekijkt, Google een veiling houdt voor de advertenties die je ziet. Op basis van onder andere je kijkgeschiedenis en je demografische informatie wordt nagegaan welke adverteerder bereid is het meeste te betalen om jou te bereiken op dat precieze moment. De advertentietarieven variëren enorm, maar gemiddeld genereren 1.000 weergaven ongeveer $ 2,50, waarvan ongeveer $ 1,38 naar de YouTuber gaat. Dus hoe vaker jouw video bekeken wordt, hoe meer je verdient.
Geld verdienen met YouTube als influencer
Iedereen vindt het geweldig om betaald te worden voor iets wat je graag doet. Dit is wat YouTube als platform biedt aan de makers van video’s. Als je van reizen houdt, of als je goed bent in het inrichten van huizen, dan maak je daar een video over. Het is mogelijk om als influencer aanzienlijke inkomsten te genereren met YouTube, maar het is niet de makkelijkste manier. De concurrentie is behoorlijk intens en het wordt steeds uitdagender om zo veel geld te verdienen. Daarom vragen veel YouTube-kanalen hun kijkers om rechtstreeks aan hun kanaal bij te dragen. Sites zoals Patreon maken het eenvoudig om elke maand een bedrag aan een bepaalde maker te doneren. In ruil voor deze donaties bieden videomakers vaak toegang tot exclusieve video’s of merchandise.
Sponsoring en merk deals
Als jouw kanaal een voldoende publiek heeft opgebouwd wordt het interessant voor bedrijven om een groter publiek te bereiken. Vaak vragen bedrijven de maker om producten en merken in de video te promoten. Dat kan in de vorm zijn van affiliate links waar de maker van de video een geldbedrag voor krijgt. Sommige YouTubers noemen het merk aan het begin of einde van de video als een soort advertentie. Of ze integreren het product in de video zelf. Het gebeurt ook vaak dat een bedrijf producten sponsort aan YouTubers. De mensen van videokanaal Sailing La Vagabonde met 1,5 miljoen volgers kregen bijvoorbeeld via een sponsorship deal met het botenmerk Outremer een catamaran van 14,5 meter lang gesponsord.